Colnago World Cup Disc 105


Perinteinen italialainen polkupyöränvalmistaja sai alkunsa ja nimensä Ernesto Colnagon toimesta vuonna 1954. Colnagolla on pitkät perinteet kilpapyöräilyn parissa ja yhtiön maantiepyöriä on perinteisesti arvostettu erittäin korkealle laatunsa ja kilpailumaineensa takia. Tämä on normaalisti näkynyt myös hinnassa ja kovin halpoja malleja mallistosta ei helposti löydäkään.
Cyclocross pyörä World Cup edustaa yhtiön halvempaa osastoa ja pyörä onkin valmistettua Taiwanissa eikä Italiassa kuten maantiepyörät.

Levyjarruina on SRAM BB5.
Vanhemmassa World Cup mallissa oli vannejarrut mutta tässä 2.0 mallissa on Sram:in Avid BB5 mekaaniset levyjarrut joka oli yksi tärkeä asia kun pyörän hankin.
Vannejarruihin verrattuna levyjarrujen jarruteho on melkoinen, varsinkin sateella tai talvella ajettaessa levyjarruja arvostaa entistä enemmän.




Pyörä ei ole aivan kevyemmästä päästä ja eron huomaa aika nopeasti jos vertaa vaikka toiseen omistamaani cyclocross pyörään Trek XO-1:seen.
Pyörän alkuperäinen vaihteiden välitys tuntuu myös aika raskaalta varsinkin vähän mäkisemmällä reitillä. Eturattaiden välitys on pyörässä 46/36, myöhemmin ehkä vaihdan etu tai takarattaiden tilalle toisen pakan jossa on vähän kevyemmät välitykset.Varsinkin pitkään ylämäkeen polkiessa tuntuu että sitä kaipaisi kevyempää vaihdetta pyörään, sillä vaikka polkisi suhteellisen kevyellä vaihteella niin kuitenkin meno on tuntunut aika raskaalta.


Vaihteina on Shimanon 105.
Noin muuten pyörän Shimano 105-osasarjan vaihteet ovat toimineet moitteettomasti.
Pyörän alkuperäiset Colnago Artemis kiekot eivät ole ehkä niitä kaikkein keveimpiä, vaihtamalla kevyemmät kiekot alle pyörän luonne muuttuisi varmasti aika paljon.

Itse olen kuitenkin ollut pyörään ihan tyytyväinen ja se on hoitanut hommansa hyvin. Velosport möi pyörää noin 1400€ hintaan mikä omasta mielestäni tuntuu ihan sopivalta, juuri enemmän en tosin maksaisi siitä. Varsinkin jäi hyvä tunnelma kun ostin pyörän. Olin katsellut että runkokoko 54 olisi ehkä ollut minulle sopiva. Kaikki edelliset pyöräni olivat olleet sitä kokoluokkaa mutta osaavan myyjä kuitenkin opasti että se runkokoko olisi aivan liian iso ja lopulta päädyttiinkin reilusti pienempään 50 cm kokoon.

Pyörä on tuntunut oikein mukavalta ajettavuuden suhteen ja se on ollut myös erittäin vakaa ajettava kaikissa olosuhteissa.
Kuten kuvista näkee pyörään saa asennettua myös lokasuojat, edessä on valmiit kiinnikkeet niitä varten mutta taka-lokasuojan joutuu kiinnittämään remmi tai nippuside viritelmällä.
Tarakkaa pyörään ei saa kiinni, joten jos on tarvetta esimerkiksi pyörälaukkujen kuljettamiseen niin sitten on parempi katsella muita cyclocross pyöriä.
Talviajelua varten pyörään saa kiinni ainakin 32 mm leveät nastarenkaat.

Pyörän väritys miellyttää ainakin omaa silmääni ja kokonaisuutena pyörä on ollut oiva syksyn ja kevään lenkkeilyyn kun maantiepyörällä ei enää viitsi ajella.
Retkipyöräksi World Cup ei oikein sovellu tarakan kiinnitysmahdollisuuden puutteen takia. Jos löytyy tarakka jonka voi kiinnittää esim. satulaputkeen niin jonkinlaiset satulalaukut fillariin saa ehkä kiinni, mutta helpommin mielestäni silloin pääsee kun hankkii saman tien pyörän johon tarakan saa kunnolla kiinni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti