Cyclocross pyörät ovat alun perin kehitetty erityisesti cyclocross-kilpailuja varten.
Kilpailut sijoittuvat vaihtelevaan maastoon jossa on jalkauduttava ja kannettava pyörää esteiden yli. Koska radat voivat olla mutaisia ja muutenkin haastavia niin cycloross-pyörät eroavat pikkaisen maantiepyöristä. Taka- ja etuhaarukat ovat tilavammat kuin maantiepyörissä jotta leveämmät nappularenkaat mahtuvat niihin. Cyclocrossareiden suosio on noussut tasaisesti mikä ei ole ihme sillä ne soveltuvat erinomaisesti suomalaiseen ilmastoon jossa kesän lisäksi on tarjolla myös vähän kurjempaa säätä kuin aurinkoisia kesäpäiviä.
![]() |
Vaihteistona on Shimanon 105 |
Pyöräksi valikoitui Trekin XO-1 johon asensin lokasuojat sekä tarakan. Pyörällä oli tarkoitus lenkkien lisäksi myös tehdä retkiä joten pyörälaukut oli saatava sopimaan.
Pyörässä on vaihteina Shimanon 105 ja niiden toiminnasta ei löydy pahaa sanottavaa.
![]() |
Jarruina on Avid cantilever-jarrut. |
Varsinkin jos hankkii pyörän ympärivuotiseen käyttöön, tai huonoille keleille niin suosittelisin ehdottomasti ainakin kokeilemaan levyjarrullista pyörää. Levyjarrut tietysti painavat hieman enemmän kuin perinteiset jarrut, mutta ne eivät myöskään syö vannetta samaan tahtiin kuin perinteiset jarrut.
Runko on alumiinia mikä tuntuu aika epämukavalta jos tie on vähän huonompi tai kuoppaisempi. Verrattuna vaikka hiilikuitu runkoon niin eron huomaa hiilikuidun eduksi aika nopeasti.
Uusimissa malleissa taitaakin olla etuhaarukka hiilikuitua mikä taatusti lisää pyörän mukavuutta.
Toinen asia millä pyörän mukavuuteen voi vaikuttaa on pyörän renkaat. Alkuperäiset Bontrager Jones CXR cyclorenkaat olivat muuten hyvät mutta nappulat kuluivat nopeasti ja pistosuojausta ei oikein ollut joten renkaanvaihtoja sai suorittaa suhteellisen usein. Lopulta kyllästyin puhjenneisiin renkaisiin joten vaihdoin alle 32 mm Schwalben Marathon Plus renkaat. Marathon Plus renkaat ovat saaneet mainetta melkein pomminkestävinä renkaina mikä ei ole ihme kun niitä pitelee kädessä. Rengas painaa suhteellisen paljon ja renkaassa on paksu pistosuojaus joka Schwalben renkaissa tottelee nimeä SmartGuard.
Verrattuna alkuperäisiin renkaisiin jotka pyörässä olivat niin uudet Marathon Plus renkaat olivat erittäin haastavat saada paikoilleen. Netistä löytyykin nippu videoita esim. http://www.youtube.com/watch?v=-XUFVrl0UT4 joissa opastetaan miten Marathon Plus renkaan saa helpoiten vanteelle.
Onneksi rengasta ei pahemmin tarvitse saada pois vanteelta kun sen kerran on paikoilleen saanut.
Kahdeksan vuoden aikana minulle on sattunut yksi rengasrikko Marathon Plus renkailla ja silloinkin rengas rupesi olemaan jo aika kulunut. Paksun pistosuojauksen takia tuntuma tiehen voi aluksi tuntua hiukan erilaiselta mutta nopeasti sitä tottuu uusiin renkaisiin.
Painavien renkaiden, lokasuojan ja tarakan takia pyöräni ei ole se kevein, mutta omat lenkkini ja ajoni sillä hoituu aivan hyvin.
Varsinkin retkikäytössä muutama gramma ei paljon tunnu missään jos tavaraa on jo muutenkin enemmän mukana. Jos etsii kevyempää cyclocross-pyörää niin silloin kannattaa suunnata katseensa vaikka enemmän kisakäyttöön tarkoitettuihin pyöriin, niissä tosin ei välttämättä löydy kiinnitysmahdollisuuksia tarakoille ja lokasuojille.
Ajan myötä pyörässä ilmeni yksi ikävä asia, ilmeni että kammet heiluvat hieman.
Alussa heiluntaa ei ollut niin paljon mutta ajan myötä vika vain paheni jatkuvasti.
Sama vika oli myös toisessa identtisessä pyörässä joka meidän perheessä oli.
Pyörä oli tämän vuoksi huollossa pari kertaa ja koko keskiö purettiin ja vaihdettiin, tämän jälkeen ongelma poistui ja toinen samanlainen pyörä joutui myös käymään läpi saman huoltoprosessin.
En tiedä johtuiko vika tyyppi viasta ja koskeeko se vain 2007 vuosimallin XO-1:stä mutta harmittava vika kuitenkin.
![]() |
Kehitys on mennyt sen verran eteenpäin että nykyään levyjarrullisia cyclocross pyöriä on myynnissä yhtä paljon, jos ei enemmänkin kuin perinteisiä cantilever-jarruilla varustettuja malleja.
Kuitenkin vuonna 2007 kun tämän pyörän ostin niin sille oli paljon käyttöä, mutta nykyisin sen käyttö on minulla rajoittunut enemmän retkiajeluun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti